Moms
Moms kan være svært at have med at gøre, da der findes mange regler og frister, som man skal overholde. Derfor kan det hurtigt blive uoverskueligt.
Hos Stadsrevisionen har vi mange års erfaring med revision, regnskaber og rådgivning. Derfor kan vi med sikkerhed varetage din moms for dig. Vi sørger for at overholde frister samt lovgivning. På denne måde kan du vide dig tryg i at vælge os til at håndtere din bogføring.
På denne side kan du læse meget mere om moms, og hvordan vi hos Stadsrevisionen kan hjælpe dig.
Hvad er moms?
Som virksomhedsejer er det vigtigt at være opmærksom på de forskellige skatter, som du skal betale. En af disse skatter er moms. Moms er en afgift, der opkræves på salg af varer eller tjenesteydelser. Virksomheder er forpligtet til at opkræve moms på vegne af skattemyndighederne.
Momssatsen varierer fra land til land, men den ligger typisk på omkring 25 %, som den også gør i Danmark. Når virksomheder opkræver moms på vegne af skattemyndighederne, optræder de reelt som inkassobureauer. Det betyder, at virksomhederne skal sikre, at de betaler det korrekte momsbeløb til skattemyndighederne. Hvis de ikke gør det, kan det medføre betydelige bøder.
Det er derfor vigtigt at føre nøjagtige optegnelser og rådføre sig med en revisor, hvis du er usikker på noget vedrørende moms.
Hvornår skal man betale moms?
Det forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvornår man skal betale moms. For nogle virksomheder skal der indberettes moms hver måned, for andre er det kvartalsvist og for nogle tredje er det halvårligt. Dette afhænger af din virksomheds årlige omsætning.
Dog skal du være opmærksom på, at det er yderst vigtigt at indberette moms til tiden. Hvis du ikke indberetter moms korrekt til tiden, får du bøder og renter. Det er dyrt og unødvendigt.
Læs mere om fristen for moms 2023 her.
Hvordan indberetter man moms?
For at indberette moms, skal du logge ind på SKATs hjemmeside og vælge “Indberetning af momspligtige virksomheders salg af varer og ydelser” under “Moms”.
Herefter vil du blive guidet igennem indberetningsprocessen. Du skal have dine fakturaer og salgsoplysninger klar, når du begynder på indberetningen.
Vær opmærksom på, at du har de rette oplysninger, da det er dit ansvar at indberette de korrekte oplysninger.
Du kan læse meget mere om indberetning af moms på denne side.
Få professionel hjælp af Stadsrevisionen
Enhver virksomhedsejer vil fortælle dig, at nøjagtig bogføring er med til at skabe virksomhedens succes. Ikke alene giver nøjagtig bogføring vigtige finansielle oplysninger, men den hjælper også med at holde styr på udgifterne og sikre, at alt betales til tiden. Det kan dog være en kompliceret og tidskrævende opgave at føre et nøjagtigt regnskab. Det er her, at vi hos Stadsrevisionen kommer ind i billedet.
Vi tilbyder revisions-, rådgivnings- og regnskabstjenester, som er skabt til at hjælpe virksomheder med at holde styr på deres økonomi. Det vil altså sige, at vi kan hjælpe dig med din bogføring samt indberetning og indbetaling af moms.
Derudover har vores revisorer mere end otte års erfaring i branchen samt er de alle registrerede revisorer. Vores bogholdere har mere end fem års erfaring, og desuden har vi bogholdere med speciale indenfor enhver branche. På denne måde kan du være sikker på, at din bogføring er i de bedste hænder.
Hos Stadsrevisionen kan vi varetage alle momsopgaver:
– Brugtmoms
– Splitmoms
– Eu-Moms
– World Moms
– One Stop Moms
– Lønsumsafgift
Har du din bogføring hos Stadsrevisionen?
Hvis du allerede har din bogføring hos Stadsrevisionen, klarer vi helt automatisk den løbende indberetning af moms.
Det vil altså sige, at vi håndterer hele processen for dig hvad angår indsendelse af din momsangivelse. Vi tilbyder også løbende rapportering, så du kan være sikker på, at dine momssager er opdaterede og i overensstemmelse med loven. På denne måde kan du altid føle dig tryg, når du vælger os til at håndtere din moms.
Kontakt os for yderligere informationer
Hos Stadsrevisionen er vi altid glade for at besvare alle de spørgsmål, du måtte have om vores tjenester. Vores venlige og kyndige personale vil med glæde hjælpe dig med eventuelle forespørgsler.
Du kan kontakte os ved at udfylde vores kontaktformular, hvor du også kan bestille en gratis og uforpligtende konsultation hos os. Derudover har du mulighed for at ringe til os på +45 7060 4004 eller skrive en e-mail til kontakt@stadsrevisionen.dk. Vi ser frem til at høre fra dig snart!